keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Vaalikoneet - mikä pettymys!

Tänään se taas kasvoi, pettymykseni vaalikoneita kohtaan. Ennen vaalikoneiden täyttämistä ajattelin, että niiden täyttämiseen kannattaa panostaa, koska ne äänestäjät, joilla ei ole sopivaa kaveria/naapuria/työkaveria/kumminkaimaa ehdokkaana, valitsevat ehdokkaansa vaalikoneella tai ainakin hakevat suuntaa sieltä.

Kun sitten hiki hatussa täytin kolme melko työlästä vaalikonetta, ajattelin jo vastatessani, että pieleen menee. Kysymyksissä oli sellaisia, että kaksiosaisen kysymyksen A-osaan olisin vastannut täysin samaa mieltä ja B-osaan täysin eri mieltä. Esimerkkinä tämä: Ryhmäkuri estää valtuutettujen sanan- ja mielipiteen vapautta.
Kaikissa kysymyksissä pitäisi voida äänestää valtuustossa oman tahdon mukaisesti. A-osan kanssa olen eri mieltä, koska Janakkalan Keskustassa ei tehdä ryhmäpäätöksiä, joiden takana kaikkien olisi pakko olla. B-osan kanssa taas olen samaa mieltä. Nyt en enää muista, mitä kysymykseen vastasin : )

Tänään keskustelin ystävän kanssa siitä, että olimme vaalikoneessa eri mieltä väittämästä "iltapäiväkerhojen pitää olla pakollisia". Minun mielestä kyllä, koska ajattelin asian siitä näkökulmasta, että minun kunnalla pitää olla velvoite järjestää kaikille 1-2-luokkalaisille iltapäiväkerhopaikka. (Lisäksi olen lisäselvitykseen kirjoittanut, että perheet toki itse päättävät, ketkä ko. palvelua tarvitsevat ja ketkä eivät, mutta eipä siitä tässä tilanteessa mitään hyötyä ole, kun kone vaan laskee vastausten samankaltaisuutta prosentteina.) Ystäväni taas ajatteli pakollisuutta juuri tästä perheen näkökulmasta ja hänen vastauksensa oli ei (perheille ei saa tulla pakollista iltapäiväkerhoa). Olimme siis täysin samaa mieltä, mutta vaalikoneen mielestä täysin eri mieltä.

Jos joskus toiste vielä olen ehdokkaana, pohdin vakavasti moisten vaalimasiinoiden boikotointia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti