perjantai 5. lokakuuta 2012

Miksi Janakkalassa kannattaa olla keskustalainen?


Minulta on kysytty, miksi olen Keskustan ehdokkaana. Tarinan juuret ovat muinaishistorialliselta ajalta – tai no ainakin 80-luvulta. Tuolloin maanviljelijäisäni oli mukana Janakkalan Keskustan toiminnassa ja oli meillä kotona tupailtojakin. Politiikkaa meillä ei kuitenkaan normiarjessa ”paasattu” ja siinä vaiheessa, kun olisin jo ymmärtänyt, että tupaillat tarkoittaa muutakin kuin kahvin juomista, oli isä jo jäänyt toiminnasta pois. Tämä keskustalainen tausta kuitenkin varmasti vaikutti siihen, että minua 1996 kysyttiin Keskustan ehdokkaaksi ja minusta tuntui luontevalta lähteä mukaan. 

Tänä päivänä on monia, sekä ideologisia että käytännön toimintaan liittyviä syitä, miksi keskustalaisuus on minun juttuni. Janakkalan Keskustan toiminta on avointa ja jokaisen omia mielipiteitä kunnioitetaan eli ei tarvitse ”väkisin” olla samaa mieltä. Mielipidettäni ei ole koskaan pyritty ohjaamaan ja lautakuntatoiminnassa en ole kertaakaan saanut neuvoja=määräyksiä ennen kokouksia. Pyytäessä taas tietoja ja tukea on kyllä tarjolla.  

Olisi varmasti myös paljon syitä, miksi voisin olla kokoomuslainen. Ja Kokoomuksella on kyllä Janakkalassa varsin mukavaa ja fiksua väkeä kuntapolitikoimassa. Tosin kaikista puolueista olen Janakkalassa löytänyt "hyviä tyyppejä" : ). 

Näissä vaaleissa kuitenkin olen kokoomuksen kanssa niin rankasti eri mieltä, että onneksi olen keskustalainen. Merkittäväksi vaaliteemaksi nousee kuntien pakkoliitosten ja sen myötä palveluiden karsimisen vastustaminen, jonka takana Keskusta on koko puolueena. Tämä on Keskustalle suuri valttikortti ja minulle tärkeä asia. Jokainen varmasti ymmärtää, että siinä ei muutaman kuntaliitosta vastustavan janakkalaisen kokoomusihmisen mielipide paljon paina, kun Jyrki ja Henna pääkallopaikalla alkavat heiluttaa isoa luutaa. Ja hankalahan sitä olisi vaalityötä tehdä ja muutenkin toimia, jos olisi puolueen päälinjojen kanssa eri mieltä.  Onneksi tällaista oman ja puolueen näkymyksen välistä syvää ristiriitaa ei ole keskustalaisuuteni aikana vielä tarvinnut miettiä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti